Monday, March 7, 2011

world's quickest yeasted coffee cake

saya teruja nak cuba resepi ni sebab perkataan quickest & yeasted
dah lama tak guna yeast.. belambak pulak tu!
nak buat roti, sgt banyak bitamin M tu..
taktaulah kenapa?
nak tunggu ada breadmaker dulu kot?
mengada-ngada sungguh! :p

macam roti kan? tapi tak perlu tunggu doh naik & lepuk2.. terus masuk oven je..

kek ni lebih kepada tekstur & rasa roti sebenarnya
sebab guna yeast, instead of baking powder sbg agen penaik
oh ya.. lagi satu sebab kenapa resepi ni jadi pilihan
its eggless! no lah.. am not a vegan.. cuma stok telur dah habis :p


bahagian atas roti

sumber: buku cake keeper cakes by lauren chattman
katanya resepi ni asal dari peket yeast Fleischmann
bahan2:
  • 3/4cwn susu
  • 4sdb butter tak bergaram, dibahagi dua
  • 1 1/2sdb yeast
  • 1 3/4cwn tepung
  • 1/2sdk garam
  • 1/4cwn gula castor
  • 1sdk serbuk cinnamon
  • 3/4cwn gula perang
  • 1/3cwn dark corn syrup <-- saya guna golden syrup
  • 3/4cwn kacang pecan, dicincang <-- saya guna walnut
tatacara:
  1. gris loyang 4segi bersaiz 8inci dan tabur tepung (tak perlu panaskan oven!).
  2. panaskan susu bersama 2sdb butter hingga butter cair (tak perlu sampai mendidih - cukup sehingga susu panas2 suam).
  3. masukkan kedalam mixer dan masukkan yeast, tepung dan garam. pukul pada kelajuan sederhana sehingga doh melekit2.
  4. masukkan doh kedalam loyang.
  5. satukan gula castor dengan serbuk cinnamon. tabur atas adunan doh tadi.
  6. cairkan baki 2sdb butter. masukkan corn syrup dan brown sugar kedalam butter cair. gaul sebati dan tuang keatas adunan. tabur kacang yang dicincang.
  7. masukkan loyang kedalam oven yang sejuk dan putar ke suhu 175C. bakar selama 25-30minit.
  8. biar sejuk seketika dan hidang suam2...
verdict:
i loike! great as breakfast & tea
makan sikit pun dah boleh kenyang :)

2 comments:

lemongrass said...

I like this kind of bread as well. Nampak sgt yummy but easy to make :-).

mrs plain-june said...

hi kak LG! thanks for stopping by :)
tis so quick & easy to make.. itu yg saya buat tu. kalau kena tunggu doh naik turun lepuk2, memang saya tak buat :p

Related Posts with Thumbnails