Wednesday, October 12, 2011

summer nectarine cake

mula-mula jumpa resepi ni terasa familiar
almond meal + egg whites + melted butter + icing sugar
bila diingat-ingatkan balik.. hah! friands!
tapi donna hay suruh guna patty tins.
kalau ikut gambar hasil dlm buku donna,
rasanya tin tu berbentuk bulat tp tak berapa dalam..
resepinya tulis sendukkan 1Tbs adunan kedalam acuan
saya rasa acuan madeleine pun sesuai jugak..



friands in madeleine mould :)


sumber: simple essentials fruit by donna hay
  • 3 eggwhites
  • 1 cup almond meal (ground almonds)
  • 1/2 cup icing (confectioner’s) sugar, sifted
  • 1/4 cup plain (all-purpose) flour
  • 1/4 teaspoon baking powder
  • 50 g (1 3/4 oz) butter, melted
  • 1 tablespoon finely grated lemon rind
  • 1 nectarine, halved and sliced
  • icing (confectioner’s) sugar, extra for dusting (I skipped this)
  1. Preheat the oven to 180˚C.
  2. Place the eggwhites, almond meal, sugar, flour, baking powder, butter and lemon rind in a bowl and mix well to combine.
  3. Spoon 1 tablespoon of the mixture into 12 lightly greased 1/4 cup capacity patty tins and top with a slice of nectarine.
  4. Bake for 15 minutes or until puffed and golden. Dust over extra icing sugar to serve.

nota:
donna hay tulis makes 12pcs. sebab saya guna madeleine pan yg nipis tu, dapat 18pcs.
anak teruna kecik tu suka sangat! lembut dan tak manis sangat tapi nectarine tu yang manis!
ok. sebab nectarine dah habis, lepas ni takkan ada dah resepi nectarine ;)

4 comments:

zarin said...

weiii mana beli nectarine? sini susah nk jumpa laaa

mrs plain-june said...

@MBG outlet wangsawalk. rasanya mana2 MBG pun ada. makqis bgtau kat tesco pun ada! sblm ni dok rayau cold storage x penah jumpa! ikut musim rasanya..

una said...

nectarine tu adik badik oren ka? heheh..jakun x penah jumpa! kami blk kl nti buat la kek tu sempena bday i ;p

mrs plain-june said...

bukan! jauh bangat drp oren. kalu nk bg dia ada beradik2, dgn peach atau plum lebih sesuai. bentuk lebih kurang.. kaler mcm apple merah. aih.. gugel la! loh.. mau kek ni ja ka? cenonet2 ni? x sesuai la plak buat as besdey kek. i make u another nectarine cake bleh?

Related Posts with Thumbnails