Monday, April 2, 2012

sugee square

bismillahirrahmanirraheem..
assalamu'alaikum wrm wbt



sumber: alongroz of homekreation
  • 1½ cup Plain Flour*
  • 2 tsp Baking Powder* (* sifted)
  • 1 cup Sugee (semolina flour)
  • ½ cup Caster Sugar
  • 200g Butter
  • 2 Eggs
  • 2 tsp Vanilla Essence (VE)
  • Your preferred Jam (i used strawberry jam)
  1. Preheat oven 170C.
  2. Mix the first 4 ingredients.
  3. Rub in butter, eggs & VE until well mixed.
  4. Spread 1/2 portion into a greased tin.
  5. Spread jam & top with the remaining batter.
  6. Bake 20-25 min.
the batter is quite thick.. i was a bit sceptical.. yeke nih?? macam batter sekuk raya pun ada.. dekat 10round dok ulang baca resepi.. konfem mmg takde benda basah lain yg tertinggal.. so, pepandai je tambah 1Tbs susu.. nak tambah lebih2 tak berani.. alhamdulillah.. menjadik la jugak.. :D
separuh bagi kat mak.. buat makan petang. separuh lagi bagi member masa pergi kenduri rumah dia.
bila dah balik rumah baru teringat. aiseh.. lupa nak snap! dan2 tu msg kat adik suruh snap.. itulah hasilnya.. snap guna BB dia..

2 comments:

KakAsma said...

June,
akak pun dah buat gak sugee square tu,mmg texture dia cam kering ajer kan..tapi dah jadi ok ajer..ahhaaa laa tak tingat pun buh susu..maybe rasa nya lagi sedap kan..

mrs plain-june said...

haa.. japgi saya jengok dapur akak ye.. saya punya tekstur lembut jugak tp kalau terlebih susu mau lembik kot nnti?

Related Posts with Thumbnails