Friday, May 18, 2012

banana bread pudding

bismillahirrahmanirraheem..
assalam'alaikum wrm wbt,

beberapa hari yg lalu (macam intro buku cerita zaman dulu2 pulak!)
saya telah membuat sebiji roti (macam ayat karangan budak darjah 2 pun ada)
tetapi.. saya tak serik mengulangi kesilapan yg lalu (yup! i never learnt from my mistakes)
after the second rise, saya tidurkan sikecil..
tak payah sambung cerita mesti dah tau.. as expected..
dgn saya sekali belayar sampai turki (mengidam nak pergi turki)
sedar2 dah 4 jam berlalu! turun kedapur tengok roti..
aduhai.. dah mengembang overdose dan kemudian terkelepek.
syahdu sekali rasanya.. tapi saya masukkan jugak kedalam oven
sekadar utk menge'test' apakah hasil-mahsulnya..
sudah tentu roti itu tidak boleh dimakan!
tapi bahagian atas yg terkelepek itu mantop (boleh dimakan)
maka saya potong bahagian yg boleh dimakan..
bahagian bawahnya saya bagi tong sampah makan :|

apalagi nak dibuat dgn roti berkulit keras melainkan bread pudding :D
paginya saya buat banana bread pudding
malamnya saya buat cinnamon-raisins bread pudding
resepinya? sukahatilabu :p

bread pudding versi pagi - ada banana + choc chips

resepi banana bread pudding versi sukahati daku:

  • 2-3 biji pisang, dilecek
  • 2cwn susu (fresh milk/ full cream atau campur heavy cream pun boleh)
  • 2 biji telur, dipukul sedikit
  • 2tsp vanilla
  • 1Tbs gula perang <-- saya rasa perlu tambah tp kawan2 kata molek dah2tsp vanilla
  • 2Tbs butter
  • beberapa kepingan roti, dipotong cube 
  • 1/4cwn chocolate chips
  1. panaskan oven ke 175C. masukkan 2Tbs butter kedalam loyang (saya guna pyrex 8x8) dan masukkan loyang kedalam oven, sehingga butter cair.
  2. masukkan roti kedalam loyang dan kaupbalikkan hingga butter menyelaputi roti.
  3. dalam bekas berasingan, sebatikan pisang, telur, susu, gula perang dan esen vanilla. tuang kedalam loyang roti tadi dan biarkan selama lebih kurang 15minit.
  4. tabur chocolate chips keatas adunan. masukkan loyang kedalam oven dan bakar selama 40-45 minit.


bread pudding versi malam - raisins + cinnamon

resepi bread pudding cinnamon-raisins hampir sama seperti diatas. perubahannya hanya:  tiada pisang, gula ditambah jadi 2Tbs, choc chips "bertukar" kepada raisins. dan saya tambah 1tsp serbuk cinnamon ke dalam adunan susu.



No comments:

Related Posts with Thumbnails