Thursday, May 6, 2010

carrot-orange cupcake with cream cheese topping

posing sebelum mekap

posing slps mekap (jurumekap budak tadika ka ni?)

mak aii.. panjang bebenor namanya..
kalau nama orang panjang camtu..
konfem kena buat chop bila masuk sekolah nnti :p

dah lama rasa tak makan carrot cake.. teringin la pulak!
nk makan seketui kek.. x terdaya nk abihkan..
so, saya buat carrot kapkek ni.. ikut resepi buku cupcake
(gambar buku tu ada kat sini)

peralatan: mixer, mangkuk sedang, spatula, whisker, muffin tin
masa: penyediaan ~ 30min, pembakaran ~ 25min, topping ~ 15min
tahap: sederhana

bahan2:
  • 6oz carrot (dalam 2bijik yg sedang2 besar) <-- parut
  • 4oz butter <-- saya guna minyak sayur (butter dah habis!)
  • 4oz gula perang
  • 1biji oren yg kecil <-- parut kulit dan ambil jusnya
  • 2 biji telur
  • 4 1/2 oz tepung
  • 1 1/2tsp baking powder
  • 1tsp mixed spice <-- saya guna 1/2tsp mixed spice + 1tsp cinnamon powder
  • secubit garam
  • 1oz walnut <-- potong kasar
tatacara:
  1. panaskan oven ke 180C. susun cawan kertas dlm bekas muffin.
  2. ayak tepung, baking powder, serbuk2 & garam dalam mangkuk sedang dan gaul sebati dgn whisker
  3. pukul butter & gula sehingga kembang dan gebu. <-- saya guna whisker. sbb buat pukul 2am. takut ganggu org tidur.. macam nak tercabut tangan! :p
  4. masukkan skali parutan kulit oren dan jusnya.
  5. masukkan telur satu demi satu dan pukul sebati
  6. masukkan parutan carrot & walnut & gaul sebati
  7. masukkan ayakan bahan2 kering (tepung etc.). gaul sebati
  8. sudukan adunan kedalam cawan kertas.
  9. bakar selama 25minit
*gaul sebati tu saya guna spatula/ senduk kayu.

topping:
  • 4oz cream cheese
  • 4oz gula aising (saya kurangkan ke 3oz)
  • 1sdt jus lemon (saya lebihkan ke 2sdt)
  1. cream cheese mesti pada suhu bilik.. dan ayak gula aising
  2. pukul semua bahan dlm mixer
  3. sapu rata atas cupcake yg dah sejuk pada suhu bilik
nota:
dalam buku sebenarnya guna topping mascarpone cheese.. tp xdak stok.
saya ubahsuai ikut bahan yg ada..
kapkek saya kurang naik & kurang gebu
sebab saya guna minyak.. instead of butter
verdict:
walaupun tak naik gebu..
tukang buat puashati..
rasa kenyang sgt2 walaupun makan 2bijik je..
kawan2 pun kata sedap :D
sukenye.. :)

No comments:

Related Posts with Thumbnails