Thursday, May 6, 2010

oatmeal raisin cookies



dalam kepala dah set nak baking
tapi masa begitu mencemburui saya
ada saja aral yang melintang
maka.. sudah 2mlm saya tidur x nyenyak..

semalam saya lepas gian!

rolled oat dlm peti sebenarnya dah pass due date
tapi nk guna jugak.. sebab saya yakin.. ia masih elok!
(keyakinan itu hanya berdasarkan katahati saja :p)

saya cedok resepi dr AZ Cookbook

peralatan: mixer, mangkuk, senduk kayu/ spatula, sudu bulat/ scoop aiskrim
tahap: sederhana
masa: penyediaan - 30min, bakar - 30min
*masa penyediaan bergantung kpd kepakaran chef.. saya sgt2 amatur!

bahan2:
  • 1 1/2cwn tepung <-- saya guna 1cwn tepung gandum & 1/2cwn tepung wholemeal
  • 1tsp baking powder
  • 1tsp serbuk kulit kayu manis
  • 1/4tsp garam <-- saya kurangkan ke secubitan
  • 1/2cwn (4oz) butter
  • 1cwn gula perang
  • 1/2cwn gula castor
  • 2biji telur
  • 1tsp vanilla
  • 1 1/2cwn rolled oats (oat yg gemuk2, bukan quaker oat sedia dimakan tu..)
  • 2cwn kismis
tatacara:
  1. ayak bahan2 kering dalam mangkuk besar: tepung, baking powder, serbuk kayu manis & garam.
  2. pukul butter & gula sampai kembang. masukkan telur satu per satu. masukkan vanilla
  3. masukkan bahan2 kering dan pukul sebati.
  4. masukkan rolled oats & kismis & gaul sebati.
  5. skup keatas dulang pembakar dengan sudu bulat atau skup aiskrim. (saya guna sudu kecik)
  6. bakar selama 20minit (saya bakar xtra 10min = 30min sbb saya suka yg crunchy)
verdict:
saya baru bakar separuh.. wah! laku!!
bukan anak2 yg makan.. tp saya & opismate saya ;)

rasanya sangat chewy.. & crunchy at the same time
rasa mcm makan granola bar pun ada
very addictive!

No comments:

Related Posts with Thumbnails