Friday, May 7, 2010

orange chiffon cake



dah lama anak dara saya suruh buat
lemon chiffon cake
umminya saspen x sudah bila tgk resepi yg guna banyak telur
nak2 pulak yg kena pukul asing2
macam serik pun ada.. bila putih telur x kembang

tapi semalam buat jugak
setelah hampir seminggu peram resepi
lebih kurang ja resepinya dgn lemon chiffon
cuma ganti lemon dgn oren
kebetulan oren dah 3mggu tersadai dlm peti es

mula2 saya tak panaskan oven dulu
nak asingkan telur pun terkial2..
dah siap asingkan telur
dah siap parut & perah 1 setengah biji oren yang gemok2
baru saya panaskan oven

resepi dari tasteofhome

peralatan: 2mangkuk besar, mixer, senduk kayu, sudu besi, bekas pembakar bulat yg ada lubang kat tengah (nama apa ntah.. lupa pulak)
tahap: sederhana (bagi saya susah jugak sebenarnya :p)
masa: penyediaan 45min (kalau pro 20min je rasanya), bakar 60min

bahan2:
  • 7biji telur gred A (saya guna 8biji gred sederhana) - asingkan
  • 1/2cwn perahan oren
  • 1/4cwn air
  • 1/2cwn minyak
  • 1sdb parutan oren
  • 2sdk parutan lemon (saya guna oren jugak)
  • 2sdk esen vanilla
  • 2cwn tepung
  • 3sdk baking powder
  • 1 1/2cwn gula (patut dikurangkan sikit..)
  • 1/4sdk garam
  • 1/2sdk cream of tartar

tatacara:

  1. asingkan telur. parut oren & perah ambil jusnya
  2. panaskan oven ke 160C
  3. ayak tepung, baking powder, gula & garam dalam mangkuk besar. buat lubang di tengah2
  4. pukul kuning telur (saya guna mixer) sampai likat & berwarna lemon <-- dalam 5min.
  5. masukkan parutan & jus oren, air, minyak & vanilla. pukul & gaul sebati.
  6. tuang adunan dalam mixer tadi kedalam mangkuk besar berisi tepung. gaul sebati dengan senduk kayu.
  7. dalam mangkuk besar yang berasingan, pukul putih telur sampai berbuih. masukkan cream of tartar dan pukul sampai jadi puncak (stiff peak) atau sampai terbalik bekas pun telur tak jatuh. dalam 5-7min.
  8. kaup-balikkan putih telur kedalam adunan tepung+kuning telur menggunakan sudu besi. saya masukkan dalam 3peringkat. buat sekali dan gaul. dah sebati baru masukkan lagi. sampai 3x.
  9. tuang ke dalam bekas pembakar dan bakar selama 55-60min.
  10. dah keluar oven, tonggengkan bekas & biar kek sejuk dalam keadaan tertonggeng bersama2 bekas tu.
  11. dah sejuk.. dalam 20-30min, baru keluarkan dari bekas

2slice buat breakfast anak dara sblm ke sekolah

verdict:
gumbiranya hati tatkala tengok kek yg penuh saspen ni menjadi!
bertambah gumbira bila tengok anak dara makan dgn penuh selera!
:)

tapi.. kek ni manis! saya patut kurangkan gula sikit..
mungkin dalam 2 atau 3sdb gula yang harus disenduk keluar..

dan satu lagi.. kek ni sebenarnya tak gebu mcm chiffon cake yg biasa..
dia mcm berat skett.. tekstur agak berbeza dgn yg dijual dikedai..


No comments:

Related Posts with Thumbnails