Friday, May 14, 2010

hummingbird cake

entah kenapa..
saya terliur sangat2 tengok kek hummingbird ni
maybe sebab bahan2 dalam kek tu?
pisang+nenas+pecan. slrrrpppp...

mula2 saya jumpa dalam thedailygrind kat bangsar
nope. never been there!
nama kedai tu pun adik saya yg bagitau
sebab dia dok korek2 bakery yg ada jual red velvet cake

bila saya godek further
baru saya tau.. hummingbird cake ni agak glamer
esp in the southern part of america
dalam joyofbaking.com ada cerita panjang lebar ;)



semalam slps isya'..
saya kalut turun kedapur utk bake choc chip cookies
dan buat kek ni!!

resepi saya cedok dari parispastry
tp ada ubah sikit2..

peralatan: 2 mangkuk besar, sudu kayu, whisker, 2 dulang 8inci
tahap: sederhana
masa: penyediaan ~ 30min, pembakaran ~ 30min

bahan2:

  • 3cwn tepung naik sendiri (saya guna 3cwn tepung biasa+1sdt soda+1/2sdt garam)
  • 2cwn gula <-- mungkin boleh dikurangkan kalau pisang dah manis melecas!
  • 1sdt serbuk cinnamon
  • 1/2cwn kacang pecan yg dichop halus2 (saya guna walnut sbb xde stok pecan)
  • 3/4cwn minyak sayur
  • 2cwn pisang yg dilecek <-- resepi asal guna 2biji pisang yg besar
  • 8oz nenas hancur+air <-- saya guna nenas dlm tin & ambil air sikit je.. dalam 2sdb
  • 1 1/2sdt esen vanilla <-- resepi asal letak 1sdt saja
  • 4biji telur yg dipukul sedikit
tatacara:
  1. panaskan oven ke 180C dan gris dulang & lapik dgn kertas minyak (tabur tepung pun boleh)
  2. gaul rata bahan2 kering: tepung, gula & serbuk cinnamon dlm mangkuk besar, menggunakan whisker
  3. gaul bahan2 basah: minyak, pisang, nenas, telur & vanilla dalam mangkuk besar yg lain.
  4. masukkan bahan2 basah kedalam mangkuk bahan2 kering. gaul sebati
  5. masukkan kacang pecan dan gaul sebati lagi
  6. tuang kedalam loyang dan bakar selama 30minit
topping:
  • 8oz cream cheese
  • 1pound gula aising <-- kurangkan!!! manis melompat2!
  • 6sdb butter (1sdb~15gm)
  • 1/2cwn kacang pecan yg dichop halus2
  1. pukul sampai sebati semua bahan2 topping menggunakan mixer.
  2. sapu atas kek sesedap rasa :p


jemput makan!

nota:

kalau air nenas banyak mungkin akan ambil masa lebih.. sebab kek masih basah.. tapi kek yg basah tu yg sedap!!

kebiasaannya kek ini dibuat 2 lapis.. saya buat 1 lapis saja.. jadi, dapat 2biji kek.. sebiji dah jamu kawan2 opis.. lagi sebiji ni nk sedekah kat sapa ya??

verdict:

nyammm.. nyammm...
sungguh lain namun sungguh enak rasanya!

andai diletak kacang pecan..
soheh lagi sedap kot?
kan?

2 comments:

Dilla said...

waaaaaahhh! meriahnya blog cik puan yg satu ini. betul2 macam rolling pin ;)

Unknown said...

hehe.. well.. its gonna slow down.. a bit.. ;)

Related Posts with Thumbnails