Wednesday, May 12, 2010

oreo brownies

sesiapa yg baru nk cuba2 membakar
silalah buat brownies
anda pasti tak kan kecewa!

mula2 buat brownies..
saya ikut resepi rinnchan
yang ikut resepi matsaleh pun ada
alhamdulillah.. dua2 menjadik
yg rinnchan punya stail cakey
yg matsaleh punya stail fudgy

semalam saya buat oreo brownies
(resepi cedok dari bakingbites.com)


resepi asal guna peppermint oreo
saya x pernah jmpa oreo peppermint kat kl ni

saya cuma buat separuh drp resepi asal
bakingbites rekemen guna 8x8inch square pan
saya rasa lebih sesuai guna 9x9inch
sebab brownies saya agak tebal..
dan saya perlu tambah masa pembakaran
(asal2 35min saja.. akhirnya jadi 50minit!)

peralatan: periuk, mangkuk besi, senduk kayu, loyang pembakar 9inci, aluminium foil
masa: penyediaan ~ 15min, pembakaran ~ 35min
tahap: senang!

aluminium foil digunakan supaya senang utk keluarkan dr baking tin

bahan2:
  • 125g butter
  • 3oz cooking chocolate <-- saya guna beryls dark chocolate
  • 1 1/2cwn gula <-- saya kurangkan 1tbs tp still manis leting!
  • 1sdk vanilla
  • 2biji telur
  • 5/6cwn tepung <-- serius susah nk agak! saya guna 4kali 1/5cup + 1tbs
  • 1/6cwn serbuk koko <-- saya guna 1/5cup - 1tbs
  • secubit garam
  • 1 1/2cwn oreo --> dipatah-patahkan 4 atau 5 atau 6 (dalam 9-10 ketul)
tatacara:
  1. lapik loyang dgn aluminium foil & gris atas foil dgn butter
  2. panaskan oven ke 175C
  3. dalam mangkuk besi yg diletakkan atas periuk berisi air, double boil cooking coklat +butter sampai cair.
  4. masukkan gula dan gaul rata
  5. angkat dari api/ air panas, masukkan telur sebiji demi sebiji dan gaul sebati
  6. masukkan tepung, serbuk kok & garam dan gaul sebati
  7. patah-patahkan oreo terus kedalam adunan tadi dan gaul sebati
  8. tuang ke dalam loyang pembakar, ratakan dan tabur lebihan oreo keatas adunan
  9. bakar selama 35minit
verdict:
memang sgt ooey-gooey-yummy!

No comments:

Related Posts with Thumbnails