Sunday, June 27, 2010

victoria sandwich cake

saya memang kepingin nak buat sendiri kek ni..
selepas cik abe saya makan di teapot cafe @ss2
dan dia kata sangat sedap!
bagi saya.. biasa saja (eksenkah saya ini? :p)
sebab saya memang bukan peminat sponge kek!

tengahari ini kakak ipar saya buat kenduri kesyukuran
sempena ulangtahun perkahwinannya yang ke?
tak tertanya pulak saya.. ke-20 agaknya?
jadi pagi ini saya cuba buat kek kesukaan cik abe ni
ada relevenkah? :p

sejarah asal usul kek kesukaan queen victoria ni ada disini

resepinya pula saya ikut dalam bbcgoodfood.com

kalau ikut bbc tu senang bangat!
semua skali harung rummmm pukul skaligus
tapi saya terasa ciwi sikit :p
saja gelenya susahkan diri sendiri
tatacaranya saya ikut dalam whatscookingamerica.net


rasanya ini kek pertama yg ada rupa
kek simple camni bolehla!
:p


tapi sgt syahdu.. pabila transport ke semenyih
habis sememeh!! hilang terus "rupa" itu..
lapisan atas jatuh senget sampai terkeluar stoberi jem!
hukhukhuk..


dah siap baru sibuk2 nak geledah tengok resepi lain
ada yang kata tak boleh pukul lama!
aiyakkkk!!! nanes!!! huhuhu..
tu la.. ciwi lagi! sendiri tanggungla.. :(
(tapi saya kurang pasti sebenarnya..
apakah akibat terlebih pukul itu.. kurang gebu? terlebih gebu?)
saya sungguh butakayu!

peralatan: mixer, loyang bulat 8inci x2, spatula
tahap: senang-sederhana
masa: penyediaan ~ 20minit, pembakaran ~ 20minit

bahan2:
  • 200gm butter
  • 200gm gula
  • 4biji telur (berat ~ 200gm)
  • 200gm tepung naik sendiri
  • 1tsp baking powder
  • 1/4tsp garam <-- saya tambah sebab guna unsalted butter
  • 2tbs susu
*creamed butter: 100gm butter + 140gm gula aising dipukul hingga kembang

tatacara:
  1. timbang telur (saya terpaksa guna 5biji sbb saiz telur kiut sangat).
  2. timbang butter dan masuk microwave utk dilembutkan (dlm 15s).
  3. panaskan oven ke 190C dan gris loyang dan lapik dgn kertas tekap.
  4. gaulkan kesemua bahan dalam mixer. (saya pukul butter dan gula sampai kembang dulu baru masukkan telur + 1sdb tepung, satu demi satu - tepung saya dah gaul dengan garam dan bp. akhir sekali baru saya masukkan susu) -
  5. **ada resepi tulis tak perlu pukul lama2 selepas masuk tepung.. cukup sehingga tepung sebati saja..
  6. tuang adunan kedalam loyang dan ratakan dengan spatula.. bakar selama 20minit.
  7. dah siap sejukkan dulu (dalam 30mint) baru keluarkan dari loyang.
  8. sebiji kek disapu dengan *creamed butter dan kemudian lapisan atas creamed butter disapu dengan jem stoberi (~300gm) dan kemudian ditangkup dengan kek satu lagi.
  9. taburkan gula aising diatas kek lapisan atas sekali (optional).
verdict:
hmm.. cek dah kata dah.. cek memang tak minat sponge kek!
rasa macam kek biasa saja.. nothing spectacular (ewah!)
nasib baik ada lapisan creamed butter yg manis & stoberi jem yg masam itu
itulah lapisan penyelamat penyedap taste-bud ini!

No comments:

Related Posts with Thumbnails