Friday, June 25, 2010

puding trifle



sebelum saya lupa dan membuang masa mencari resepi lagi..
lebih baik saya jot down cepat2!

dah pernah buat untuk mak bawa ke opisnya..
tapi kertas yang print hari tu entah kemana

lepas tu ada kawan mintak resepi
cari punya cari.. jumpa dan terus bagi link & resepi

kali ni terasa nak buat..
seharian mencari resepi!
apa punya keroje daaa...
akhirnya terpaksa mintak balik dgn kawan! :p

macam2 cara ada nak buat trifle ni
suka hati kita nak layer apa dan macam mana..
tapi saya suka yang original.. dan tradisional
maka.. saya ikut dalam blog teratak impian

saya guna bekas pyrex 9x13

lapisan bawah sekali..
susun swissroll (perasa apa pun boleh!) dan tuang air fruit cocktail ke atas swissroll

lapisan 2nd last (atas swissroll)
1tin susu cair + 1tin air + 7sdb gula pasir - masak sampai mendidih sambil tu..
1/2tin air + 4sdb tepung kastad - masukkan kedalam susu bila dah mendidih
kacau sampai likat

lapisan ke-3 (selepas kastad)
tabur fruit cocktail (buah saja, air tak perlu.. lagipun airnya dah kering dituang keatas swissroll)

lapisan ke-4
1kotak kristal jelly - masak ikut arahan pada kotak
saya guna tajuk nona: 400ml air didih dan masukkan kristal jelly dan kacau. dah didih semula, tutup api dan kacau hingga sedikit sejuk baru tuang atas buah2 tadi

lapisan ke-5 (optional)
kalau zaman dulu, layer sampai jelly saja..
sekarang zaman dah berubah (iklan apa ya ni?)
ada yang letak whipping cream.. menarik & enak juga tu!
saya belum buat lagi ;)

No comments:

Related Posts with Thumbnails