Thursday, June 3, 2010

banana muffins

i should be resting
tapi sangatlah bosan duduk saja tak buat apa
kebetulan pulak harijadi anak teruna saya..

nak buat kek.. terasa macam..
too heavy task
makanya.. buat simpler task:
banana muffins saja
resepi dari allrecipes.com

peralatan: 2 mangkuk sedang, whisker, pelenyek pisang, sudu kayu, muffin case
masa: penyediaan ~ 15minit, pembakaran ~ 25minit
tahap: senang bangat!

bahan2:
  • 1 1/2cwn tepung
  • 1sdk soda
  • 1sdk baking powder
  • 1/2sdk garam
  • 3biji pisang besar (saya guna 4biji)
  • 3/4cwn gula (saya kurangkan 1/2cwn shj)
  • 1biji telur <-- dipukul sedikit
  • 1/3cwn butter cair (saya guna unsalted butter)
tatacara:
  1. panaskan oven ke 175C.
  2. lenyekkan pisang dan campurkan telur dan butter kedalam mangkuk pisang. gaul sebati guna whisker.
  3. ayak bahan2 kering dalam satu mangkuk lain: tepung, soda, baking powder dan garam
  4. kaupbalikkan bahan kering kedalam bahan basah menggunakan sudu kayu.
  5. sudukan kedalam muffin case dan bakar 20-30minit.
nota:
saya tambah 1/2cwn chocolate chips. masukkan setelah dah selesai kaupbalik bahan kering
saya bakar 25minit sebab banyak pisang.. tu pun masih basah! tapi i loike!!

verdict:
a definite keeper!

sori xde gambar.. :(

No comments:

Related Posts with Thumbnails