Saturday, February 12, 2011

kuih pisang bakar

bila masuk dapur izah nampak kuih ni.. terus save dlm memory otak
masa yg sesuai telah tiba! nak buat utk mak :)
rasa mcm dah lama tak jumpa mak.. huhuhu.. rindu!
padahal sblm cny hari tu dah jumpa :p

c&p dari blog izahdaut (mohon halalkan ye izah!)

sumber: kak Zana Inspirasiku
Bahan2:
  • 1 sisir pisang masak di lenyek kasar - saya guna 6 biji pisang berangan = 400gm
  • 1 cwn tepung*
  • 3/4 cwn gula*-boleh kurangkan
  • 1 cwn santan*
  • 1 cwn susu sejat/cair*- saya guna susu segar
  • 1 biji telur*
  • 2 sudu besar butter* 
Cara2:

1. Blender semua bahan*
2. Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
3. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter
4. Bakar 180C selama 45 minit.. or lebih untuk dapatkan kerak yang hebat.
5. Sejukkan.. baru di potong.. masuk peti ais lagi best


bijan takdak, ganti dgn sunflower seed. aci aja lah!

verdict:
uiii.. bestnya kuih bakar pisang ni! lembut & very banana-ey! ey.. i loike!!

2 comments:

Sizuka said...

nasib baik la i tak suka sangat pisang, kalau tak, mlm ni jugak i pegi ambik sekeping kat rumah u :D


ps : i miss my mom too.. huhuhu

mrs plain-june said...

hehe.. dtg je kak.. konon2 nak bagi mak.. tp quarter portion dah selamat masuk perut anak mak ni :p

Related Posts with Thumbnails