Monday, August 16, 2010

moistest prune cake

puasa pun buat kek :p
dah lama sangat berhajat nak buat
niat awal nak buat bagi kawan.. sblm puasa
tapi dah terlajak ke bulan puasa..
buat jugaklah.. senang je pun..

sumber resepi: the pioneerwoman

bahan2: kek:
  • 1cwn prune
  • 1cwn gula
  • 3biji telur
  • 1cwn minyak jagung
  • 1 1/2cwn tepung
  • 1sdk baking soda
  • 1sdk serbuk pala
  • 1sdk serbuk kayu manis
  • 1sdk serbuk allspices
  • 1sdk vanilla
  • 1cwn buttermilk
bahan2: glaze:
  • 1cwn gula
  • 1/2cwn buttermilk
  • 1/2sdk baking soda
  • 1sdb white corn syrup <-- saya guna golden syrup
  • 1/4cwn butter
  • 1/2sdk vanilla
tatacara: kek:
  1. panaskan oven ke suhu 150C. gris loyang 9x13inci (saya tak gris :p)
  2. rendam prune dalam air dan masak hingga prune lembut. toskan air dan lenyek2kan dia. ketepikan dulu.
  3. dalam mangkuk sedang, satukan minyak, gula dan telur. pukul sebati.
  4. dalam mangkuk lain, ayak bahan2 kering: tepung, soda & segala serbuk2.
  5. masukkan bahan basah kedalam bahan kering dan gaul hingga agak2 sebati. jangan terlebih gaul.
  6. masukkan prune dan gaul lagi.
  7. masukkan buttermilk dan vanilla dan gaul lagi.
  8. tuang kedalam loyang dan bakar selama 35-40minit.
tatacara: glaze:
  1. agak2 lagi 5minit kek nak masak, campurkan kesemua bahan glazing kedalam periuk dan masak hingga mendidih. biar didih tanpa dikacau dalam 5-7minit atau hingga keperangan. tutup api dan kacau. 
  2. tuang keatas kek yang masih panas. yummm!!









nota:
saya teruja nak buat kek ni sebab nak habiskan glaze.. glaze tu saya dah buat utk carrot cake oderan mak tempoh hari.. tak guna kesemuanya.. memang resepi glaze yang sama (walaupun sumber berbeza).

verdict:
kek ni sangat moist! dan seperti biasa.. kek omputeh ni manis bangat!  saya lupa nak kurangkan gula :(
lagi satu.. saya berpendapat kek ni lebih sedap dimakan begitu saja.. tanpa glaze.. sbb dengan glaze.. kek yang dah sedia moist tu bertambah2 moist. rasanya orang malaysia tak biasa dengan kek camtu.. moist choc cake pun x moist mcm kek ni, rasanyalah... tapi mungkin ada yang suka?? macam saya! :p

No comments:

Related Posts with Thumbnails