Saturday, June 25, 2011

buttermilk banana bread versi marble

saya suka nak cuba macam2 resepi..
maka, jarang sekali saya buat satu2 resepi lebih dr 2x
melainkan ada permintaan.. macam rvc & blackforest
tapi kek pisang yang satu ni saya sgt suka..
jadi kali ni saya lainkan sikit - 'marble'kan ia ;)


sumber: oneordinaryday
bahan2:
  • 1/2cwn butter (115g) <-- dilembutkan pada suhu bilik
  • 1 1/2cwn gula <-- saya kurangkan ke 1 1/4cwn
  • 2biji telur
  • 1cwn pisang, dilenyek2 dilecek2
  • 4sdb buttermilk <-- 1sdk cuka+4sdb susu
  • 1sdk vanilla
  • 1 3/4cwn tepung
  • 1sdk baking powder
  • 1/2sdk garam
  • 1/4sdk baking soda
tatacara:
  1. panaskan oven ke 175C, gris dan tabur tepung pada loaf pan 9x5inci.
  2. pukul butter dan gula hingga kembang.
  3. masukkan pisang, telur, buttermilk dan vanilla. gaul sebati.
  4. masukkan bahan2 kering: tepung, bp, garam dan bs. gaul sebati.
  5. tuang kedalam loaf pan dan bakar selama 55-65minit.
marble:
sepatutnya campurkan 2sdb coklat emulco kedalam sebahagian adunan tapi saya nak habiskan coklat ganache DFCC semalam.. saya cuma drop few spoonfull of choc ganache kedalam adunan kek dan lorekkan hingga kesan marble terbentuk.



nota:
saya tersilap masukkan tepung masa nk putar butter dan gula. jadi terputar tepung, gula & butter sekaligus. kemudian, saja buat eksperimen.. kurangkan suhu 170C dan bakar 60min.. kek agak lembut dan mudah lerai. tak pasti pulak kesan drp tercampur tepung-gula-butter atau coklat ganache ataupun penurunan suhu.. tapi cek tetap sukaaaaaaaaaaaa :D

No comments:

Related Posts with Thumbnails