Thursday, April 22, 2010

m&m button brownies



specially dedicated for luqman
no-lah.. not my luqman..
tapi luqman nur-hakim..
anak cik-chibi yg sgt ensem tu!!

resepi ini saya ambil dari amazingmom.com

kali pertama saya buat guna walnut.. sesuai utk org dewasa..
m&m nih lebih sesuai utk kanak2 & org dewasa yg suka coklat (macam saya :p)

peralatan: bekas pembakar muffin (mini), mangkuk besar, mangkuk kecil, sudu kayu, whisker
tahap: senang-sederhana
masa: penyediaan - dalam link diatas tulis 10minit tapi saya yg amatur ni ambil masa 30minit, pembakaran - 15minit

bahan2:
  • 6sdb serbuk koko
  • 6sdb butter - suhu bilik
  • 1/2cwn coklat masakan <-- saya guna beryls
  • 1/2cwn gula perang
  • 2biji telur gred A
  • 2/3cwn tepung <-- silalah beli cawan yg ada sukatan ye..
  • 1/2sdk baking powder (bp)
  • 1/2sdk baking soda (bs)
  • secubit garam <-- x perlu banyak sbb saya guna butter biasa yg sedia bergaram)
  • 1/2cwn M&M <-- saya hancurkan sikit (belah 2) + extra utk topping (yg topping x payah belah :p)
tatacara:
  1. panaskan oven ke 175C dan gris loyang pembakar
  2. gaulkan tepung, bp, bs & garam dalam mangkuk kecil dengan menggunakan whisker (atau garfu asli)
  3. coklat masakan dan butter dicairkan bersama2 dalam microwave (dalam 40s)
  4. masukkan coklat dan butter yang telah cair kedalam mangkuk besar. dengan menggunakan sudu kayu, gaulkan bersama2 dgn serbuk koko dan gula. kacau sebati.
  5. tambah esen vanilla dan telur. kacau sebati
  6. tambah adunan tepung tadi dan gaul sebati
  7. tambah m&m dan gaul sebati (banyaknya perkataan sebati!)
  8. sendukkan kedalam loyang/ acuan
  9. tindik seketul m&m keatas setiap err.. adunan kecil?
  10. bakar selama 15minit
verdict:
memang kegemaran kanak2!! tidak syak lagi!

oh! harap2 luqman ensem suke! ;)


No comments:

Related Posts with Thumbnails