Friday, April 30, 2010

apple cake


saya geram tengok apple dok tergolek2 dalam peti ais tu..
dah 2 minggu! mujoq x kecut lagi..

sebelum dia meneruskan proses penuaannya..
lebih baik saya sembelih dia buat kek!

saya jumpa 2 resepi..
yang dari blogresipi.com ni ada cream cheese..
nampak menggiurkan
tapi stok cream cheese dah pupus..
saya ikut resepi satu lagi.. dari feedmelah.com

peralatan: mangkuk besar, senduk kayu, bekas pembakar 9inci atau 8inci
tahap: senang
masa: penyediaan dalam 30min++, pembakaran 35min.

bahan2:
  • apple 2 bijik (saya punya kecik jadi, 3 bijik) seeloknya apple hijau.. orang panggil nenek smith (granny smith :p)
  • 120g tepung
  • 120g gula (saya pepandai kurangkan jadik 100g)
  • 2tsp baking powder (laaa!!! patutla kek rasa pelik!! saya hantam 2tbs!!)
  • 2biji telur
  • 120g butter yang dilembutkan
  • secubit garam (awatla cek pandai2 boh 2cubit ntah!

tatacara:

  1. potong apple dadu atau sukahatilah labu janji senang telan <-- saya gaul dgn 1/2sdt cinnamon
  2. panaskan oven ke 180C dan gris bekas pembakar dgn butter
  3. gaulkan tepung, baking powder dan garam dalam mangkuk besar
  4. pukul telur (macam nk buat telur dadar) dan masukkan ke dalam tepung. gaul sebati
  5. masukkan butter lembut/ cair (panas dlm microwave 20s) dan gaul sebati
  6. masukkan potongan apple dan gaul sebati.
  7. tuang ke dalam bekas pembakar dan bakar 35minit.

verdict:

kesalahan baking powder itu mmg tak boleh dimaafkan!!! terpaksa kutelan jua kek ini. huhuhu..

No comments:

Related Posts with Thumbnails