Saturday, April 17, 2010

banana sour cream cake



kek pisang lagi!!!

saya harus menggunakan sour cream yang telah lama dibeli..
saya dah lupa tujuan asal beli sour cream tersebut
tengok2 dah overdue!!
tp berdasarkan pengalaman lampau..
sour cream yang overdue 2 atau 3 hari sebenarnya masih elok

kebetulan pula encik suami beli pisang (lagi)
dan pisang emas kali ini.. sangatlah tua! (baca:kuning & hampir lebam)
saya kupas kulit pisang dan simpan dalam tupperware.. dan masukkan kedalam freezer
bila sampai masa nak guna, keluarkan dari freezer dan letakkan dalam chiller (fridge bawah)
dah lembut baru lenyek2..


lebih kurang macam ini gaya rupa pisang yang cik abe tu beli :p
pic credit

resepi kali ni saya search perkataan: banana sour cream cake
macam2 ada!!
tapi kesemuanya hampir lebih kurang saja..

saya buat versi sendiri tapi cuma sedikit saja olahannya..
yang lain2 ikut seperti dalam topsyturvymum

peralatan: bekas pembakar 4segisama 8x8 atau bulat 8inci, mixer, 1mangkuk kecil, 1mangkuk sederhana, spatula
tahap: senang-sederhana

bahan2:
  • 1/2cwn butter (115g)
  • 1cwn gula castor
  • 1sdk esen vanilla
  • 2biji telur
  • 1cwn pisang yang telah dilecek (pisang emas dalam 7biji yg comel2)
  • 1/3cwn sour cream <-- saya guna 1cawan - kes nak habiskan terus sour cream yang overdue
  • 2cwn tepung naik sendiri
  • 1/4sdk soda bikarbonat
  • 1/2cwn walnut <-- saya letak 1cwn walnut (hiris/potong)
*kalau tak ada tepung naik sendiri boleh guna 2cwn tepung + 1tsp baking powder + 1sdk soda +1/4sdk garam (kalau guna unsalted butter, lebihkan garam ke 3/4sdk)

tatacara:

  1. panaskan ketuhar ke 175C dan gris loyang dengan butter.
  2. lecek pisang dalam mangkuk kecil
  3. campurkan tepung dan soda dalam mangkuk sederhana
  4. pukul butter dan gula dalam mixer sehingga gebu. tambahkan telur satu demi satu. tambah esen vanilla
  5. campurkan separuh pisang dan separuh sour cream kedalam tepung dan gaul (gitu2 aja) kemudian masukkan kedalam mixer dan putar sebati <-- penggaulan tepung dengan pisang & sour cream adalah utk mengelakkan debu2 tepung berterbangan ketika dituang kedalam mixer. dan memastikan kesemua adunan betul2 sebati (ataupun masukkan secara selang seli.. tepung-sour cream+pisang-tepung. pun boleh juga..)
  6. campurkan baki sour cream dan pisang tadi.
  7. masukkan walnut dan gaul sebati
  8. tuang kedalam loyang dan bakar selama 1jam 10min atau sehingga lidi yang dicucuk kedalam kek keluar bersih.
*topsyturvymum buat ganache. nampak sangat menarik! saya tak buat sebab nk bagi anak kecik makan.. (boleh terima alasan tu? :p)

verdict:

antara kek pisang yang paling saya suka! tak rasa sangat macam yang dijual dikedai (ringan dan rasa soda! huhuhu..) kek yang ini berat & padat tapi tidak terasa sangat kepisangannya.. mungkin disebabkan sour cream yang banyak? sikecik nuha pun suka!

No comments:

Related Posts with Thumbnails