Friday, November 12, 2010

raspberry buns

resepi yang satu ni saya rasa pelik
takdak rupa bun tapi disebut bun!
bila tengok cara pembuatannya..
macam nak buat scones.
apa-apa pun.. kita cuba dulu :)

nampak suci murni tak?
sumber: theenglishkitchen
bahan2:
  • 225g tepung naik sendiri
  • 1sdk baking powder
  • 75g gula
  • 75g butter sejuk
  • 1biji telur, dipukul sedikit
  • sedikit susu
  • jem raspberry secukupnya 
tatacara:
  1. ayak tepung dengan baking powder. 
  2. potong butter kecil2 dan masukkan dalam peti sejuk dalam 10minit. 
  3. ramas butter sejuk dengan tepung hingga jadi macam serbuk roti (saya guna cutter).
  4. masukkan gula. gaul dan buat macam lubang ditengah2.. tuang telur yang telah dikocok dan gaul adunan.
  5. masukkan susu secukupnya.. cukup hingga adunan boleh dikepal2. masukkan dalam peti sejuk sekejap.. dalam 10minit.
  6. panaskan oven ke suhu 180C. dan sediakan loyang pembakar (gris dan lapik kertas).
  7. keluarkan adunan dan kepak bulat2 dan leperkan.
  8. masukkan jem raspberry ke atas setiap adunan dan bungkus - bulatkan dan leperkan semula.
  9. sapu susu ke atas permukaan bun dan tabur gula.
  10. bakar selama 15-20minit atau sehingga permukaan buns berwarna keperangan. (saya bakar 20minit tetap tak perang! apakes?? i dunno! huhuhu..)
la hai.. ciput sungguh inti raspberry jem itu!
verdict:
sedap! memang rasa macam scones!

nota:
saya dapat 15ketul (setiap ketul saya agak2 timbangannya dalam 30g)

No comments:

Related Posts with Thumbnails