Friday, July 9, 2010

cheesecake squares

nama macam grand... tapi ciskek biasa saja ni..
cuma dibakar dalam loyang 4segi dan dipotong 4segi
maka jadilah cheesecake 4segisama :p

saya buat utk santapan staff slps meeting nnti
malam tidur tak lena sebab dah plan nk buat semalam
tapi sikecik mengamuk2 susah nak tidur
layan sampai dia tidur.. dgn mak dia skali hanyut..

pagi td sblm azan subuh dah mula operasi
rasanya lebih mudah buat ciskek squares ni
daripada ciskek yang saya pernah buat sblm ni

peralatan: mangkuk sedang. mixer/ blender, loyang 4segi sama (rekemen guna 9x13 tp saya guna 8x8)
masa: penyediaan ~ 20minit, pembakaran 20minit.
tahap: senang

bahan2:
dasar:
  • 2cwn biskut digestive, dihancurkan
  • 2sdb gula
  • 113gm butter, dicairkan <-- betul2 cair!
filling:
  • 2 creamcheese 8oz (saya guna 1 setengah ketul <-- itu ja yg ada), dilembutkan
  • 1/2cwn gula
  • 1sdb jus lemon
  • 1sdk parutan kulit lemon (saya tak letak <-- yilek)
  • 1sdk vanilla
  • 2biji telur besar
tatacara:
  1. panaskan oven ke 160C dan alas loyang dgn aluminium foil (supaya senang nak angkat dan potong)
  2. dasar: dalam mangkuk sedang, hancurkan biskut (saya guna batu tumbuk) dan campurkan gula kemudian baru masukkan butter cair.
  3. tekankan adunan/ campuran tersebut ke dasar loyang. nak bagi rata.. tekan dengan tapak gelas. bakar selama 10minit. (sebab saya guna loyang kecil.. saya bakar 20minit)
  4. dah "ting!", keluarkan dan biarkan pada suhu bilik. naikkan suhu oven ke 175C.
  5. filling: dalam mixer/ blender, pukul creamcheese sampai lembut (smooth).
  6. kemudian, masukkan gula, jus lemon dan vanilla. pukul sebati.
  7. masukkan telur dan gaul sebati (sekejap je.. tak perlu lama2).
  8. tuang ke dalam loyang dan bakar selama 20minit (saya bakar 35minit).
  9. biar pada suhu bilik sebelum disejukkan dalam peti sejuk selama beberapa jam.
  10. dah keluar peti sejuk baru potong 2inci (saya potong sukahati :p) dengan menggunakan pisau paling tajam yang ada dirumah :p
  11. sebelum potong boleh dilapisi blueberry topping atau apa2 yg disukai..
verdict:
just nice :)
agak2 kalau buat saiznya (nipis) sebijik mcm dlm joyofbaking ada beza tak?

No comments:

Related Posts with Thumbnails