Thursday, July 15, 2010

pandan chiffon cake

puas saya mencari resepi
yang menggunakan air pandan
tapi yg jumpa.. jus pandan dan hanya guna 1/2tbs
saya rasa itu bukan air pandan
ada pulak yg guna 8tbs air pandan
ada kelogikan disitu
tapi bila cari semula.. tak jumpa!!

maka saya terpaksa merekacipta resepi sendiri
yang diadaptasi dari beberapa resepi..



peralatan: mangkuk besar, mixer, loyang tube 26inci
tahap: sedang (kalau kena asing telur mmg bukan senang dah bg saya :p)
masa: penyediaan ~ 30minit, pembakaran ~ 35minit.

bahan2:
bahan A:
  • 6biji kuning telur (gred A) <-- saya guna 7 biji.. cik abe beli gred C kot? sgt cinoni!
  • 1/2cwn gula
  • 100ml santan <-- saya guna santan kotak
  • 70ml air daun pandan
  • 1/4cwn minyak sayur
  • 1 3/4cwn tepung naik sendiri, diayak
  • 1sdt pewarna hijau
bahan B:
  • 6biji putih telur
  • 1/2tsp cream of tartar
  • 3/4cwn gula
tatacara:
  1. panaskan oven ke 175C. loyang tube jangan di gris!! kalau gris kek tak boleh panjat (tak naik).
  2. dalam satu mangkuk besar, satukan kesemua bahan A dan kacau guna whisker.
  3. untuk bahan B, dalam mangkuk berasingan, pukul putih telur hingga berbuih dan masukkan cream of tartar. masukkan gula sedikit demi sedikit dan terus pukul hingga kental.
  4. kaupbalikkan bahan B (putih telur) kedalam mangkuk A sedikit demi sedikit dengan perlahan-lahan. jangan sampai poket2 udara pecah.
  5. tuang ke dalam loyang dan bakar selama 35minit.
  6. dah masak, keluarkan dari oven dan tonggengkan loyang.. biar dalam keadaan begitu hingga kek sejuk.
nota:
saya guna loyang non-stick (sapa la ajaq suruh beli tube pan non-stick ni??) yang boleh dibuka dasarnya. dan kek saya sgt lembut! makanya.. bila saya tonggengkan loyang.. slps 5minit, kek terjun kebawah!!
saya rasa saya kena tambah jumlah tepung.. mungkin jadi 2cwn.. dan saya lupa nak letak garam secubit.. walhal dah memang plan :<

verdict:
kek sangat2 lembut!! kurang manis.. & budak2 sangat suka!
tapi rasa mcm ada yg tak kena.. apakah efek daripada ketiadaan garam?
hah! kawan saya kata terlebih santan! of course! santan kotak itu sgt pekat! saya patut campur dgn air dulu! ok ok.. saya akan buat sedikit modifikasi dari resepi ni:
  1. tambah tepung = 2cwn
  2. kurangkan santan, tambah air tp jumlah ttp sama = 100ml
  3. secubit garam

No comments:

Related Posts with Thumbnails