Wednesday, July 14, 2010

cranberry blondies with white chocolate


dah lama beli dried cranberry
sampai lupa tujuan asal nak buat apa
sambil menyusu sikecik saya browse cari resepi
cranberry blondies
dan jumpa yang ada cream cheese frosting
dalam bakespace & taste of home

esok ada research group gathering
saya berhajat utk sedekah cranberry blondies ni
di starbucks ada jual rupanya
tapi mungkin bukan disini kot?
its called cranberry bliss bars
tapi bukan selalu ada.. its seasonal

peralatan: mixer, spatula, baking pan 9x13
masa: penyediaan ~ 30minit (lama nk chop cranberry :p), pembakaran ~ 20-25minit
tahap: senang-sederhana

bahan2:
blondies:
  • 1cwn (225gm) butter, dilembutkan
  • 1 1/2cwn gua perang
  • 2sdk vanilla
  • 2 biji telur besar
  • 2 1/4cwn tepung
  • 1 1/2sdk baking powder
  • 1sdk garam (saya kurangkan sbb guna butter bergaram)
  • 11oz white choc chip (saya guna 1cwn)
  • 1cwn dried cranberry, dicincang (saya terpaksa kurangkan 1/2cwn)

frosting:

  • 4oz cream cheese, dilembutkan
  • 2cwn gula aising (saya kurangkan 1cwn)
  • 1/2cwn dried cranberry, dicincang (saya terpaksa kurangkan 1/4cwn)
  • 1sdk vanilla
  • 6oz white choc, dicairkan (saya tambah ikut resepi tasteofhome)

tatacara:

  1. panaskan oven ke 170C dan gris loyang dgn butter.
  2. blondies: dalam mixer, pukul butter dan gula hingga kembang dan berwarna pucat.
  3. masukkan esen vanilla diikuti dengan telur, satu demi satu.
  4. masukkan tepung, bp dan garam.
  5. masukkan choc chip dan cranberry dan gaul sebati.
  6. tuang kedalam loyang dan ratakan dengan menggunakan spatula.
  7. frosting: pukul cream cheese & gula aising hingga sebati.
  8. masukkan esen vanilla dan choc cair separuh.
  9. tuang keatas blondies yg dah sejuk (suhu bilik) dan tabur cranberries.
  10. paipkan baki white choc cair tadi keatas frosting <-- saya fail part ni! huduh bebenar rupe :(

nota:

kali ke2 saya buat blondies.. kejadian lalu berulang kembali.. its overbaked!! hasilnya agak kering :( mula2 saya pusing timer ke 20min.. dah bunyi ting! tgk2 masih lembut.. tambah 10min lagi & tak sempat cek lgsg sbb dah kena masuk tidur <-- tidurkan anak2 dgn ummi depa sekali hanyut.. (sokmo gini tau!)

dried cranberry saya terpasa kurangkan sebab hanya beli 100gm (rm4.90) dan dapat tak sampai 1cwn penuh :(

white choc cepat keras!! makanya.. kena pipe cepat2. kalau keras, cairkan kembali dalam microwave..

saya berperasaan blondies ni sgt manis! kita tunggu verdictnya esok!

No comments:

Related Posts with Thumbnails