Friday, July 16, 2010

far breton ~ simple french prune cake



dah laaaama beli prunes..
hajat hati nak buat prune cake
tapi bila gugel tgk sana sini..
kebanyakan site kata kebiasaan dibuat utk hari raya
raya omputeh la tu..
jadi.. minda pun dah set..
nak buat utk jamu tetamu masa hariraya nanti ;)

masa tgh mencari resepi..
jumpa resepi far breton ni
gaya resepi tu macam puding!
rasanya mesti mak suka ;)

kebetulan food processor baru dapat..
yay! segera saya execute pembuatannya..
esok boleh posto ke rumah mak :D

peralatan: food processor/ mixer/ blender, loyang 1.8L (saya guna pyrex bulat 1.2L dan 2 bekas bulat kecil)
masa: penyediaan+pemerapan ~ 1jam, pembakaran ~ 30minit+30minit
tahap: senang

bahan2:
  • 4biji telur
  • 1 3/4cwn tepung
  • 3/4cwn gula
  • 1sdk esen vanilla
  • 3cwn susu (suhu bilik)
  • 2sdb butter, dicairkan
  • 10oz prunes (saya cuma ada 250gm), digaulkan dgn tepung
  • gula aising, utk tabur atas kek (optional)

tatacara:

  1. dengan menggunakan food processor, gaul-sebatikan telur dan tepung.
  2. masukkan gula dan esen vanilla.
  3. tuangkan susu perlahan-lahan dan biar adunan 30minit - 1jam.
  4. lengserkan loyang dgn butter cair.
  5. tuang adunan kedalam loyang dan taburkan prunes ke atas adunan.
  6. bakar pada suhu 205C selama 30minit.
  7. dah masak, biar dalam oven selama 30minit.
  8. boleh ditaburkan gula aising sblm dihidangkan

nota:

  1. kalau prunes agak kering.. rendam dalam teh panas beberapa jam.
  2. nak campur kismis pun boleh :)
  3. sedap dimakan panas2!

verdict:

tekstur mmg macam puding! so, saya kategori sbg puding <-- org peranchis jgn marah nooo.. ;)

saya suka prunes. saya suka puding.. maka saya sangat suka far breton ini!!

No comments:

Related Posts with Thumbnails