Monday, October 11, 2010

baked egg custard

masa buat banana walnut chiffon cake last week
ada sedikit kecelakaan berlaku
(over sungguh ayat itu!)
yang sebenarnya.. saya terlebih pukul putih telur
tgh tunggu putih telur tu dari soft peak ke stiff peak..
anak teruna kecil minta dipakaikan seluarnya
bila jengok semula.. dah over-beat! off to the drain.. :((
maka.. saya terpaksa korbankan putih telur yg lain
maka.. baki kuning telur saya sejukbekukan sampai lupa!

sementara teringat.. pulang saja dari ofis tadi..
saya keluarkan dulu the frozen yolks
kemudian mengadap encik gugel: leftover egg yolks
hati tertawan pada resepi dari taste.com.au
sebab egg yolk yg ada cuma 4biji :p
(oh! sangat comel ramekin pink itu!)










bahan2:
  • 1cwn susu cair <-- saya guna low fat milk (itu ja yg ada)
  • 1cwn air
  • 4biji kuning telur
  • 1/3cwn gula <-- saya kurangkan 1tbs (mcmla ada efek :p)
  • 1/2sdk vanilla
  • serbuk pala utk sprinkles <-- tak letak (tak minat perasaan pala itu!)
tatacara:
  1. panaskan oven 160C.
  2. panaskan air + susu dlm periuk kecil hingga berbuih2 ditepi/ bibir periuk (jgn sampai didih).
  3. dalam mangkuk sedang, pukul kuning telur. masukkan gula dan vanilla. pukul sebati hingga gula hancur.
  4. tuang susu panas perlahan2 kedalam mangkuk sambil mengacau adunan.
  5. tuang adunan kedalam ramekins (mangkuk kecil2) dan tabur serbuk pala.
  6. bakar secara bain-marie selama 45minit atau sehingga hujung pisau tajam yg dicocok keluar bersih.
verdict:
senang bangat!
anak dara pun hairan.. ummi buat apa ni cepat sangat? ;)
dah siap terus ngapp 2 mangkuk kecil ramekins.. tak sabaq2 nak rasa..
rasanya.. mcm puding yg sgt2 lembut.. memang rasa telur tp tak hanyir & sedap ditekak..

jumlah kalori? oh! jangan ditanya!
alamak!!! my cholesterol level!
duh! dah selamat 2 mangkuk baru teringat..
:-s

No comments:

Related Posts with Thumbnails