Wednesday, April 13, 2011

breakfast muffins

saya beli buku donna hay semata-mata kerana namanya
saya berkenalan, eh, kenal namanya drp blog technicolorkitchen
banyak resepi2 yg diadaptasi dari donna hay
jadi, bila jumpa bukunya di bookxcess, terus rembat ;)

resepi pertama yg menggoda: breakfast muffins 
a combination of oats, banana, strawberry and apple
dah lama nak buat tapi takdak stoberi
bila dah beli stoberi, masa pulak tak mengizinkan..
dan rasa macam rugi pulak.. beli buah mahal2, buat muffins saja??
makanya saya bahagi-duakan stoberi tu.. separuh lg utk agenda lain

semalam saya paksa diri walaupun dah hampir masa tidur budak2
(budak2 tidur mak budak pun kena tidur jugak :p)
1/3batch bake semalam.. kak insyirah tapau ke sekolah utk jamu kawan2
1/3batch bake pagi ni.. ummi tapau ke opis. laku jugak lelong pagi ni :p
1/3batch still in oven masa nk keluar rumah tadi. utk sedekah kat jiran2
from 3cwn tepung.. thats how much i get: 3x12pcs.
dalam buku kata yield 12pcs.
besar bom gamaknya!



sumber: simple essentials - fruits by donna hay
(wow! its aud24.99 and bookxcess sells only rm19.90!)
bahan2:
  • 3/4cwn minyak jagung
  • 1 1/2cwn gula castor <-- saya kurangkan 1tbs tp masih manis!
  • 1/2cwn susu
  • 3biji telur
  • 3cwn tepung
  • 2sdk baking powder
  • 1 1/2sdk serbuk cinnamon
  • 1/2cwn rolled oats
  • 3/4cwn pisang, dilecek lenyek
  • 1 1/2cwn strawberries, dipotong kecil
  • 1biji apple, disagat
  • 1sdb raw sugar <-- saya guna gula perang
tatacara:
  1. panaskan oven 180C. gris loyang muffins atau susun muffins liner.
  2. dalam mangkuk kecil, sebatikan minyak, gula, susu dan telur = bahan basah.
  3. dalam mangkuk sedang, ayak tepung, baking powder dan serbuk cinnamon. masukkan 1/3cwn rolled oats kedalam adunan tepung.
  4. masukkan buah2 kedalam adunan tepung. masukkan bahan basah. gaul sebati tapi jgn terlebih gaul -nanti muffins jadi keras. tuang kedalam acuan.  
  5. sebatikan baki rolled oats dan gula perang. tabur keatas adunan dalam acuan. bakar 25min.



verdict:
walaupun agak manis tapi saya sangat suka! :D
the fruits can be played around.
baru jumpa link twospoons ni..
interesting!

8 comments:

zarin said...

i pun suka cuba recipe donna hay..
tapi tk beli buku laaaa... intai kat internet jek :-D
itu hari cuba sour cream lemon cake dia...sedap..dulu pernah cuba cheesecake brownies dia pun sedap gak ;-)

mrs plain-june said...

buku dia kat mph tak penah nampak pun.. sgt cantik gambar2 dia! wah.. ciskek brownies donna hay? ada dlm yr blog ek? nnti nk try! thanks zarin :)

zarin said...

jue
tk taruk dlm blog lg sbb buat kurun bila ntah..rasanya masa tkde blog lg kot hihi..akan di buat dlm masa terdekat ni..nanti i tarukkan ye!

mrs plain-june said...

hahaha.. no wonder la selongkar dapur u td tak jumpa :p

Sidratul Muntaha said...

donna hey
kek coklat dia yg 4 tingkat tu femes giler..
takde masa nak buat lagi..
ingat nak buat time dak ara cukup umur kot?!
huhuhuh
donna hay ni ayu kenal masa tgk citer masterchef junior australia

mrs plain-june said...

wah.. sampai 4tkt! siapala nk tulong abihkan tu? hehe.. akak tak tgk tv dah lani.. so tak kenal sgt pelakon2 dlm afc masterchef semua tu.. melainkan yg dah seasoned (marah kalau diorang dgr ni :p) mcm jamie & nigella..

btw zarin..dah jumpa dah resepi tu kat sini: http://almostbourdain.blogspot.com/2009/08/chocolate-cheesecake-brownies.html
thanks for mentioning it! tgh dok gian nk mkn brownies ni bleh la buat mlm nnti :D

Sizuka said...

ju,

I suka muffin yg u bagi semlm, sedap!!! lepas ni kena gi cari la buku donna hay kat bookxcess

mrs plain-june said...

kak, kalu g bookxcess bgtau ye.. nk kirim :D. ehh.. i hv a discount card tp belum p amek :(

Related Posts with Thumbnails