Sunday, August 1, 2010

kek buah bakar

kek masih lembut.. dah kena sembelih!











kawan saya punya mak nak rasa kek buah versi bakar pulak ;)
kebetulan resepi chef nermala ada dalam simpanan..
sebelum ni tak pernah dicuba.. tak pernah dibelek!
sebab tak minat sangat kek buah..
tapi bila dah siap dibakar..
harumnya bau.. tak sabar nak rasa :p
tak sempat tunggu sejuk dah kena potong!

bahan2:
  • 250g mixed fruit
  • sebiji oren sunkist, diparut & diperah
  • 250g butter, dilembutkan
  • 150g gula (saya guna gula perang)
  • 4biji telur gred A
  • 1sdt esen vanilla (saya tambah sendiri)
  • 240g tepung
  • 2sdt baking powder
  • 1/2sdt serbuk pala (saya tambah sendiri)
  • 1/2sdt serbuk kayu manis (tambah sendiri jugak)
tatacara:
  1. rendam mixed fruit & parutan kulit oren dalam air oren selama 1jam atau lebih.
  2. panaskan oven ke suhu 180C dan gris loyang 8x8 dgn butter.
  3. ayak bahan2 kering: tepung, baking powder, serbuk pala & serbuk kayu manis. ketepikan dulu.
  4. pukul butter dan gula hingga kembang dan gebu dan berwarna pucat.
  5. masukkan telur sebiji demi sebiji. masukkan esen vanilla.
  6. masukkan bahan2 kering secara selang seli dengan mixed fruit. gaul sebati.
  7. tuang kedalam loyang. tabur almond flakes atas adunan (optional).
  8. turunkan suhu oven ke 170C dan bakar selama 55-60minit.
verdict:
mulai dari hari ini.. saya suka makan kek buah ;)

No comments:

Related Posts with Thumbnails