Sunday, August 1, 2010

lemon meringue pie converted to lemon tart

the frustating runny filling! sigh :(

this lemon meringue pie makes me mereng!
saya takkan buat lagi dah! huhuhu..
salah sendiri jugak.. tak ikut arahan betul2.. tak stadi dari A sampai Z..

sebab risaukan crust.. pulun belek resepi crust sana sini..
alhamdulillah.. the crust is flaky & so yummy! rangup2 sedap :)
namun apakan daya.. the filling is too runny!
dah siap tuang dalam pie shell (crust), dah letak meringue.. dah masuk oven..
kemudian, saja2 belek balik buku.. baru kusedar kesilapanku!

filling kena biar mendidih atas api lebih dari 2minit!
yg saya plak.. dan mendidih sat terus pelup: tutup api.
haish.. sungguh mengecewakan!

malamnya saya buang meringue..
(tak boleh paksa tekak terima meringue yg lembut tu.. :(
kalau bakar lama jadi macam pavlova, baru rasa sedap)
saya ambil filling yg runny & campur dengan 1/4cawan heavy cream
(tujuan: nak kurangkan kemasaman lemon)
kemudian buat tart shell kecik2.. ikut resepi dalam joyofbaking
haa.. baru boleh nak makan!

the lemon tart that sooth my frustness











verdict:
kali kedua guna lemon sbg bahan utama.. dulu buat lemon bar..
rasanya memang bukan selera melayu (saya) kot?
masamnya.. adoi!!! mcm nak pecah kelenjar tiroid!

nota:
dua kali buat crust: pie & tart diatas..
guna food processor.. memang senang! memang haven!
but still need more practice.. sblm boleh nk uli dgn tangan semula ;)

No comments:

Related Posts with Thumbnails