Tuesday, August 10, 2010

soft cheese bun

merata cerok jugak saya cari resepi cheese bun..
alhamdulillah.. jumpa jugak di dapur ros, jintanmanis.com
mohon izin c&p..

bahan2:
  • 250gm tepung roti
  • 30gm tepung gandum
  • 2sdb gula
  • 2sdb susu tepung
  • 2sdb cheddar cheese (powder) <-- saya guna parmesan cheese
  • 1/3sdk garam
  • 1sdk yeast
  • 1sdk bread improver
  • 160ml susu segar
  • 2sdb marjerin (lebih kurang 30g)
  • mozarella cheese, utk ditabur atas roti <-- saya guna cheddar cheese
tatacara:
  1. masukkan semua bahan kecuali mozarella cheese. uli hingga doh lembut dan tidak melekat pada tangan (saya guna mixer & uli 20minit hingga doh tidak melekat pda dinding mixer)
  2. perap hingga doh menjadi dua kali ganda (lebih kurang 1jam), setelah itu tumbuk-tumbukkan doh untuk keluarkan angin. kemudian bahagi doh pada 12 bahagian dan susun atas dulang pembakar (saya bahagi 9 dan setiap satu beratnya ~ 60g).
  3. setelah doh naik, sembur permukaan doh dengan air (laa.. lupa part ni!) dan tabur mozarella cheese, bakar pada suhu 180C selama 20minit. keluarkan roti dan glis roti dengan marjerin untuk mendapatkan permukaan roti yang berkilat (ishk! saya glis sblm tabur cheese! ghaflatun sungguh!)
  4. sejukkan atas redai dan simpan dalam plastik atau bekas kedap udara, roti ni lembut je sepanjang masa, sedap dimakan begitu saja atau dijadikan sarapan atau minum petang. (tak sempat simpan.. panas2 tu dah licin!) selamat mencuba!
huduh rupa cheese tu.. sbb guna cheddar slices jek :p
tapi anak terunaku cukup suka!












verdict:
alhamdulillah..
percubaan pertama membuat roti-bun guna mixer menjadi..
sangat lembut.... sangat cheesie....
kawan saya kata mcm beli kat bakery ;)
timakasih ros@jintanmanis!

No comments:

Related Posts with Thumbnails