Sunday, August 29, 2010

orange poppy seed cookies

biasanya biskut raya gebu dan cantik..
biskut saya buat ni langsung tak gebu dan very-bland-looking
kategori biskut rayakah?

sumber: simplyrecipes.com

bahan2:
  • 1/2cwn butter, suhu bilik
  • 2/3cwn gula
  • 1biji telur
  • 1sdb parutan kulit oren
  • 1 1/4cwn tepung
  • 1/2sdk baking soda
  • secubit garam
  • 1sdb poppy seed
tatacara:
  1. pukul butter bersama gula hingga kembang, dalam 3minit. masukkan telur dan parutan kulit oren. dan pukul sebati dalam 30saat.
  2. ayak tepung+baking soda+garam kedalam adunan butter. gaul sebati. masukkan poppy seed dan gaul sebati.
  3. panaskan oven ke suhu 175C. lapik dulang pembakar dengan kertas.
  4. senduk adunan dalam 1-2inci keatas dulang (saya guna sudu bulat yang kecil).
  5. bakar 10-12minit.
i prefer the taste of ugly duckling to the swan ;)











nota:
mula2 saya bakar dalam 12minit. memang rupa sebijik macam dalam simplyrecipes.com! rasanya gebu dan buttery.. typical biskut raya with the orangey taste!
kemudian, pembakaran trip kedua saya lajakkan 15minit. dalam keadaan oven panas.. dan tambah masa bakar.. warna jadi perang & rasanya sangat rangup!! saya suka! terus saya tambah masa bakar tray trip pertama.. jadi, total masa pembakaran ~ 15-20minit.

No comments:

Related Posts with Thumbnails