Sunday, August 1, 2010

kek kukus masam manis haw flakes

merata dapur saya jenguk cari resepi kek kukus masam manis ni..
mula2 tengok dapur mamafami.. lepas tu jengok dapur dr.inahar
memang dua2 nampak lembut, gebu dan sangat menggiurkan!

tapi saya berakhir dengan resepi dari blog bro.rozzan (versi maklang)
kenapa? sebab guna telur 4bijik saja.. maklumlah.. dah terlebih kolesterol..


layer seorang amatur.. senget benget daa...











bahan2:

  • 1 cwn mentega (saya guna butter ~ 115gm)
  • 1 cwn gula halus
  • 2 sdb susu pekat
  • 4 biji telur
  • 1 cwn tepung gandum } ayak sekali dgn b/powder
  • 1 sdt baking powder }
  • 1 1/2 cwn serbuk biskut marie (saya ganti biskut 4segi)
  • 2 peket asam hawflakes (saya guna 5 peket kecik2)
  • esen vanilla
  • pewarna ikut suka (saya guna apa yg ada: pink, oren & hijau)
tatacara:
  1. Pukul mentega dgn gula hingga kembang.
  2. Masukkan telur satu-persatu dan esen vanilla.
  3. Masukkan tepung dan biskut marie lalu digaul rata.
  4. Bahagikan kepada 2 bahagian dan warnakan mengikut citarasa anda.
  5. Sapu loyang dengan minyak atau alas dgn kertas.
  6. Masak (kukus) adunan selapis selapis berselang-seli & bubuhkan hawflakes.
  7. Setiap satu lapisan memerlukan kira-kira 4-5 min utk masak.
verdict:
kek saya tak lembut.. tak nampak gebu macam kat dapur mamafami & dr.inahar.. sebab kurang telur? sebab tak letak ovalette? atau sebab pandai2 ganti biskut tu? huhuhu..

sgt sadis! 2 failures in 1 day! :(

No comments:

Related Posts with Thumbnails