Thursday, December 16, 2010

cheesy baked chicken and rice casseroles

anak teruna gebu suka makan pasta
especially the cheesy ones
his favorite are lasagna and cheese, onion & potato pie
so.. i made this casseroles for his dinner tonite
habis 2 bekas dia makan!
;)


jatuh chenta dgn casserole RM5 from daiso itu ;)

source: slightly adapted from betty crocker cookbook
bahan2:
  • 1tbs butter
  • 1biji bawang besar
  • 4fillet chicken breast atau isi ayam, potong kecil
  • 1tin campbell mushroom soup
  • 2/3cwn susu segar
  • 3/4cwn shredded cheddar cheese
  • 1/4tsp black pepper
  • 3cwn nasi
tatacara:
  1. panaskan oven 180C dan gris bekas 13x9 inci (saya guna 5 casseroles kecil2)
  2. dalam skillet, cairkan butter dan masak bawang hingga layu. masukkan isi ayam dan masak hingga masak (duh! ayat apa ni?).
  3. masukkan sup, susu, 1/2cwn cheese dan black pepper. masak hingga agak likat dan cheese cair.
  4. masukkan nasi dan gaul sebati.
  5. masukkan kedalam bekas bakar dan tabur baki cheese 1/4cwn keatas adunan.
  6. bakar 30-35minit
  7. makan panas2..
nota:
resepi asal actually broccoli-rice bake
saya pepandai ganti dengan ayam ;)
lagi satu.. kalau nasik lembut mungkin agak muak..


anak teruna gebu ku
terpaksa tutup mulut utk cover gigi yg patah belum tumbuh


5 comments:

zarin said...

i tk pernah buat rice mcm gini sbb takut muak...sedap ek...eh, comel anak teruna tu

mrs plain-june said...

aha.. sebab tu i buat dalam bekas kecik2. satu bekas kecik insyaallah.. mampu habiskan sendiri.. dan nasik kena keras dan berbijik.. kalau nasik lembik aih.. kenot-go jugak. hehe.. itulah siteruna gebu bantal pelukku ;)

dell said...

masya allah bnyknya makan hahahha. nasik + cheese? adoiiiiiiii bunyi pun dah muak :P tp nak try gak la nnt.. kasi 'ayah angkat' luqman makan hehe

Wa'ah said...

TIDAK!!!

kang terjejak kaki kat DAISO gak kan gara2 posting kakju ni

mrs plain-june said...

buat half dah la cek.. 'ayah angkat' luqman tu semua pun telan :p
haha wardah.. no worry lah.. RM5 only maa.. sayang ada seketul jek kat sunway hari tu.. nk g ushar kat daiso curve la nnti.. nk tambah koleksi ;)

Related Posts with Thumbnails